SİFƏT
1. Ümumi qrammatik mə`nasına görə əşyanın
əlamətini bil--dirən əsas nitq hissəsinə sifət deyilir.
Sifət necə? nə cür? hansı? suallarından birinə cavab olur.
Sifət həmişə ismə aid olur, isimdən əvvəl gəlir, cümlədə
ən çox tə`yin və xəbər vəzifəsində işlənir.
Sifət xəbər yerində o zaman çıxış edir ki, isimdən əvvəl
işlə-dil-məsin və müvafiq xəbərlik şəkilçilərini (gözələm,
gözəlsən, gö-zəldir, gözəllik, gözəlsiniz və s.) qəbul etsin.
Misallara diqqət edək. Yaxşı (necə?) adam, yaraşıqlı (nə
cür?) qız, evdəki (hansı?) adam. Sevda gözəl qızdır. Sevda
gözəldir.
Qeyd: Birinci növ ismi birləşmələrdəki birinci, yə`ni asılı
tərəf isimlə ifadə olunduğu halda belə, cümlədə tə`yin rolunda
çıxış edir və bu sözlər təhlil zamanı necə? nə cür? hansı?
suallarına cavab olurlar. Bu tipli sözləri sifət saymaq
olmaz. Bunlar isimdirlər. Məs: qızıl üzük, gümüş qaşıq,
daş hasar və s.
Sifətlər rəng (ağ, qırmızı, qara, yaşıl və s.), dad (şirin,
acı, turş və s.), həcm (iri, uzun, gödək və s.), keyfiyyət
(çalışqan, ali-cə-nab, qoçaq və s.), zahiri görkəm (nurani,
qoca, gənc və s.) bildirirlər.
2. SIFƏTIN QURULUŞCA NÖVLƏRI. Dilimizdəki si-fət-lər quruluşca
üç qismə ayrılır: sadə, düzəltmə, mürəkkəb sifətlər.
1) Sadə (əsli) sifətlər. Bir kökdən ibarət olan, sözdüzəldici
şəkilçinin iştirak etmədiyi sifətlər sadə sifətlər adlanır.
Məs: ağ, turş, yaxşı, pis, nəm, yaşıl və s.
2) Düzəltmə sifətlər. Ayrı-ayrı sözlərin sonuna leksik (söz-düzəldici)
şəkilçilərin artırılması ilə düzələn sifətlərə düzəltmə
si-fət-lər deyilir. Düzəltmə sifətlər, əsasən, isimlərin
və fe`llərin jo-nuna leksik şəkilçilər artırmaqla yaranır.
Buna görə də düzəltmə sifətlər iki qrupa ayrılırlar: 1)
isimdən düzələn sifətlər; 2) fe`ldən düzələn sifətlər.
3) İsimdən düzələn sifətlər. İsimdən sifət düzəltmək üçün,
əsasən, aşağıdakı şəkilçilərdən istifadə olunur.
a. -lı4. Bu şəkilçilərlə keyfiyyət, dad, xasiyyət, əlamət
və s. bildirən sifətlər yaranır. Məs: ağıl-ağılclı (adam),
iradə-iradəcli (oğlan), duz-duzclu (xörək) və s.
b. -sız4. Bu şəkilçi ilə -lı4 şəkilçisindən yaranan sifətlərin
mənfi mə'na çalarını ifadə edən sifətlər yaranır.Məs: dad-sız
(xörək), iradə-siz (oğlan) və s.
c. -cıl4. Bu şəkilçilər vasitəsilə bacarıq, xasiyyət və
s. bildirən sifətlər əmələ gəlir. Məs: qohum-cul (kişi),
ölüm-cül (yara), qo-naq-cıl (adam) və s.
ç. –dakı2. Bu şəkilçilərin köməkliyi ilə keyfiyyət, hal-və-ziyyət
və s. mə`naları ifadə edən sifətlər yaranır. Məs: ev-dəki
(adam), bağ-dakı (ağac), dəniz-dəki (balıq) və s.
d. -ı4 (-yı,-yi). Bu şəkilçi ilə əsasən, rəng və əlamət
bildirən si--fətlər əmələ gəlir. Məs: palıd-ı (rəng), gümüş-ü
(saç), armud-u (jtəkan), sürmə-yi (papaq) və s.
e. -i,-vi. Bu şəkilçilər nisbət və aidiyyət bildirən sifət
dü-zəl-dir-lər. Məs: tarix-i (hadisə), inqilab-i (fəaliyyət),
kütləv-i (tədbir) və s.
Qeyd: Dilimizdə az işlənən bi- (biədəb (uşaq)), na- (naxələf
(öv-lad)), la- (laqeyd (rəhbər)), anti- (antifaşist (koalisiya)),
-baz (kələkbaz (uşaq)), -pərəst (şöhrətpərəst (qadın)) və
s. bu kimi başqa dillərdən dilimizə keçən şəkilçilər də
isimdən sifət düzəldə bilirlər.
4) Fe`ldən düzələn sifətlər. Fe`llərdən sifət düzəltmək
üçün aşa-ğıdakı şəkilçilərdən istifadə olunur.
a. -ağan, -əyən. Bu şəkilçilər vasitəsilə xasiyyət bildirən
sifətlər əmələ gəlir. Məs: küsəyən (uşaq), qaçağan (at)
və s.
b. -qan, -kən. Bu şəkilçilərlə xasiyyət və keyfiyyət bildirən
si-fətlər yaranır. Məs: çalışqan (tələbə), sürüşkən (yer)
və s.
c.-qın, -kin, -qun, -kün, -ğın, -gin, -ğun, -gün. Bu şəkilçilər
kar və cingiltili samitlə bitən fe`l kök-lərinə artırılır.
Məs: tutqun (hava), coşqun (dəniz), kəskin (söz) azğın düşmən,
yorğun adam və s.
ç. -ıcı4 (-yıcı4). Bu şəkilçilərlə vəzifə, bacarıq, keyfiyyət
və s. bil-dirən sifətlər düzəlir. Məs: alıcı (quş), yuyucu
(toz), keçici (bayraq), qurucu (adam) və s.
d. -ıq4 (-q,-k). Bu şəkilçilərlə əsasən, hal-vəziyyət və
keyfiy-yət bildirən düzəltmə sifətlər yaranır. Məs: sök-ük
(divar), böyü-k (qardaş), soyu-q (su), əz-ik (pul) və s.
e. -ınc4. Məs: qorxunc (iş), gülünc (hadisə) və s.
ə. –ma4. Bu şəkilçi ilə həm fe'llərdən isim, həm də sifət
dü-zə-lir. Məs: vuruşma, dolma (isim), gəlmə (adam), hörmə
(saç) – si-fət və s.
5) Mürəkkəb sifətlərin əmələ gəlməsi və yazılışı. Mürəkkəb
sifətlər aşağıdakı yollarla əmələ gəlir və yazılır.
1. İki sadə sözün birləşməsindən əmələ gəlib bitişik yazılanlar.
Məs: şirindil (uşaq), qaraqaş (oğlan) və s.
2. Birincisi fe'ldən, ikincisi isimdən düzələn iki düzəltmə
sifətin birləşməsi ilə əmələ gəlib bitişik yazılanlar. Məs:
açıqqəlbli (in-san), soyuqqanlı (əsgər) və s.
3. Bir sadə, bir düzəltmə sözün birləşməsi ilə yaranıb bitişik
yazılanlar. Məs: çoxhecalı (söz), üçtelli (durna) və s.
4. Mənsubiyyət şəkilçili sözün iştirakı ilə yaranıb bitişik
yazılanlar. Məs: fakültələrarası (yarış), stolüstü (oyun)
və s.
5. Sadə və düzəltmə sifətlərin təkrarı ilə yaranıb əlamətin
çoxluğunu bildirən və defislə yazılanlar. Məs: sərin-sərin
(sular), dadlı-dadlı (meyvələr) və s.
6. Biri və ya hər ikisi ayrılıqda işlənə bilməyən sözlərin
birləş-məsi ilə yaranıb defislə yazılanlar. Məs: əyri-üyrü
(küçələr), kələ-kötür (yol) və s.
7. Yaxın və ya əks mə'nalı sözlərin birləşməsindən əmələ
gə--lib defislə yazılanlar. Məs: bağlı-bağatlı (kənd), irili-xırdalı
(evlər) və s.
6) SIFƏTIN MÜQAYISƏ DƏRƏCƏLƏRI. Sifətin üç dərəcəsi var:
adi dərəcə, azaltma dərəcəsi, çoxaltma dərəcəsi. Bun-lar
əşyanın əlamətinin üç dərəcədə: normal, normadan az və normadan
çox olması ilə bağlıdır.
1. Adi dərəcə. Əlamətin adi halda olduğunu bildirən dərəcəyə
sifətin adi dərəcəsi deyilir. Adi dərəcə digər dərəcələr
üçün ölçüdür. Azaltma və çoxaltma dərəcələri bu dərəcənin
əsasında müəyyənləşdirilir. Bu dərəcənin heç bir xüsusi
şəkilçisi yoxdur. Məs: qırmızı (alma), ağ (kağız) və s.
2. Azaltma dərəcəsi. Əlamətin adi halından az olduğunu bildirən
dərəcəyə sifətin azaltma dərəcəsi deyilir. Bu dərəcəni düzəltmək
üçün adi dərəcədə olan bə'zi sifətlərin sonuna –ımtıl4,
-raq2, -ımtraq, -mtraq, -sov, -ımsov, -ümsov şəkilçilərindən
biri artırılır. Məs: ağ-ım-tıl (kağız), uzun-sov (daş),
yaxşı-raq (iş) və s.
Azaltma dərəcəsini düzəltmək üçün bə'zən açıq və təhər sözlərindən
də istifadə olunur. Açıq sözü sifətin əvvəlinə artırılaraq
ondan sonra defis (-) işarəsi qoyulur. Məs: açıq-sarı, açıq-qırmızı
və s. Təhər sözü isə sifətdən sonra işlədilir. Məs: qırmızı
təhər, sarı təhər və s.
3. Sifətin çoxaltma dərəcəsi. Əlamətin adi haldan çox oldu-ğu-nu
bildirən dərəcəyə sifətin çoxaltma dərəcəsi deyilir. Çoxalt-ma
dərəcəsi aşağıdakı üsullarla düzəlir:
a. Adi dərəcədə olan sifətlərə –ca2 şəkilçisi artırmaqla.
Bu zaman sifətin leksik mə'nası qüvvətləndirilir. Məs: zorba
– zorbaca (it), körpə – körpəcə (uşaq) və s.
b. Sifətin ilk hecasının son samiti m, p, r samitlərindən
biri ilə əvəz edilir və eyni sifətin əvvəlinə artırılır.
Əgər sifətin ilk he-ca-sının sonunda samit olmasa, saitlə
bitən həmin hecaya (açıq he-caya) bu samitlərdən biri əlavə
edilir. Məs: təmiz-tərtəmiz (paltar), qırmızı-qıpqırmızı
(alma), təzə-təptəzə (ayaqqabı), yaşıl-yamyaşıl (yarpaq)
və s.
c. Adi dərəcədə olan sifətlərin əvvəlinə daha, ən, lap,
olduqca ədatlarından biri, düm hissəciyi və ya tünd sözü
artırılır. Bunlardan düm bitişik, tünd defislə, qalanları
isə ayrı yazılır. Məs: dümağ (parça), tünd-qırmızı (alma),
ən gözəl (kitab), daha maraqlı (roman) və s.
7) SIFƏTIN ISIM KIMI IŞLƏNMƏSI. Əlamət bildirən söz (sifət)
cümlədə əşya bildirən sözü (ismi) əvəz edə bilir, yə'ni
isi-mləşərək cü-mlədə mübtəda və tamamlıq yerində işlənir.
Belə sifətlərə isi-mləşmiş (substantivləşmiş) sifətlər deyilir.
Sifətlər isimləşəndə ismin suallarına cavab olur. Məs:
1)Qır-mızı (nə?) qaradan (nədən?) daha yaxşıdır.
2) Qoca (kim?) zorla nəfəs alırdı.
Sifətin təhlil qaydası
1. Ümumi qrammatik mə'nası və sualları
2. Quruluşca növü
3. Dərəcəsi
4. Əlaqədar olduğu söz
5. cümlədə rolu