Mürəkkəb gerçəkliyin
poetik ifadə tərzini tapıb insanın
hiss-həyəcanlarının, əsrarlı
duyğularının təlatümünü
ifadə etmək hər sənətkara
nəsib olmur. Tanınmış sənətkar
İbrahim Göyçaylının lirik
poeziyası öz spesifik, gizli görüntüləri
ilə zərif, incə yaradıcılıq
nümunəsi olub, qüvvətli təsir
gücünə malikdir. İnsan özü
haqqında, öz mənəvi dünyası
haqqında poetik nümunələrdən
bir şeyi əkz edəndə, şübhəsiz
ruhən saflaşır, rahatlanır və
təmiz duyğularla ömür sürür.
İbrahim Göyçaylının
poeziyası, hər şeydən əvvəl,
onun özünəməxsus üslubu, deyim
tərzi, mövzulara orjinal yanaşma metodu
ilə diqqəti cəlb edir.
Yüksək təbii hiss bu
poeziyanın canındadır. Onun poeziyasından
qəbul olunan hiss və duyğular bu günün
insanını yaramaz, harınlamış
vəzifə düşkünləri
yanında alçalmağa, əyilməyə
qoymur. Yalnız öz mənliyini, ləyaqətini
qorumağa, mübarizə aparmağa səsləyir.
Alçaldıq, di bəsdi,
Qalxaq ayağa,
İrəli,
Mənsizin mənzili yoxdu
Mənsizin haqqı da yox yaşamağa.
Məni olmayanın heç
nəyi yoxdu.
Müasirlərinin ağrı-acıları,
sevinc və kədəri, nifrəti İbrahim
Göyçaylı şe'rlərinin mayasını
təşkil edir. Şair üçün
nifrətlə sevginin əks qütblər
kimi bizi öz girdabına çəkdiyi
bu zamanədə yaşamaq, fəaliyyət
göstərmək nə qədər
çətindir. Şair iradəsi bu mürəkkəb
aləmin çətinliklərini dəf
edir, sözün, sənətin gücü
ilə bu zəmanənin eybəcərliklərini
altüst edir, insan "mən"ini, "eqo"sunu
üstün tutur, hər bir şəxsi
mən olmağa çağırır.
Vətən! Ümumən
poeziyamızın baş mövzusudur. Vətən
müxtəlif prizmalardan poetikləşib.
Bu gün isə "dörd yerə, beş
yerə bölünən Vətən"in
ağır dərdləri vətənpərvər
şair İ.Göyçaylını
ilk önçə narahat edir. Heç vaxt
Vətənə bu günkü qədər
xəyanət olmamışdı. Vətənsiz
naxələflər, xainlər, satqınlar
gözgörəti nə etdilər? Vətənin
halalığına, təmizliyinə,
ülvülüyünə, bakirliyinə
toxundular və bütün bunlar şair
ürəyinin iztirablarına çevrilir:
Sənin halalına xain çıxana,
Qoynunda niyə yer verirsən,
Vətən!
"Özünə xəyanət
edən millətin" düçar olduğu
bu bəlaların, bu ağrıların
səbəbini şair haqlı olaraq düşüncə
mədəniyyətimizin çatışmamazlığında,
milli şüurumuzun geriliyində, naqisliyində
görür.
Şair bu gün düşdüyümüz,
düçar olduğumuz bəlaların
kökünün dərinlərə gedib
çıxdığını, düşmənlə
düşmənçilik edə bilməməyimizi
acı və təəssüf hissi ilə
göstərir. Millətimizin, xalqımızın
unutqanlığını qınayır:
Unutduq düşmənin düşmənliyini,
Unutduq hər şeyi,
Unutduq, ata.
Unutduq cavanşir, Babək olmağı,
Unutduq Koroğlu harayını
da!
Bu ağır bəlanın
kökü dərindir,
Əsrin o üzündən
baş alıb gəlir.
Gəlir 1905-ci ildən,
Gəlir 18-dən, 20-ci ildən,
Bizim səbrimizə tuş
olub gəlir
"Bizdəki daş qəlbləri",
dəvə dözümünü, ölüm
səbrini neylərdin, ilahi!? Şe'rdən
çıxan qayə budur ki, özümüzə,
öz kökümüzə qayıda və
dönə bilmirik. Ancaq bu bəlalardan öz
kökümüzə, kökənimizə-türklüyümüzə
qayıtmaqla xilas ola bilərik.
İbrahim Göyçaylının
"Dünya" silsiləsindən olan
şe'rlərini oxuyursan və düşünürsən,
xəyal səni çox da uzaqlara aparmır,
taleyimizin bu gününə, acılı-ağrılı,
niskilli, nə edim, nə etməyim analarına
aparıb çıxarır. İnsan
düşüncəsi bu ağrılar
içərisində azıb, aşıq
demişkən, yaxşılar azalıb,
mürvət gödəlib, dünya dəyişib,
bu dolaşıq, qarışıq zamanda
insan rahatlığı pozulub, həyatımız,
ruhumuz nazik bir teldən asılı qalıb.
İnsandır ki, bu çətinliklərə
dözür, dözür... Lakin ruhi əzablar
içərisində çabalaya-çabalaya...
Yaxşılar azalır...
Dünya dəyişir...
Mənmi qocalıram, yermi qarıyır?
Dolaşıq, qarışıq
bu vaxt içində
Həyatım ağrıyır,
ruhum ağrıyır.
Düzlüklə yalanın
qarışıq duşdüyü bu
dunyada hamının könlündən
ağalıq keçir. Ürəyindən
allahlıq keçənlərin yaşadığı
bu dünyada hiss və duyğularımız
gümanlar içərisində itib-batır.
Rahatlığımız əlimizdən
alınıb, ümidlərimiz qırılıb,
belə bir zamanda insanın qədri-qiyməti
bilinmir. Şairin gəldiyi qənaət
budur ki, burada dünyanın heç bir günahı
yoxdur. Həmin nurlu, təmiz dünyanı
ancaq qara kölgələr bu günə
salıb.
Səni olduğun tək anlayan
hanı?
Başına gələcək
nələr, ay nələr?
Bu nurlu dünyanı, təmiz
dünyanı
Qoyub kölgəsində qara
kölgələr.
İbrahim Göyçaylı
"Hanı" adla şe'rində "yaxşı
yaman üzərində qurulan dünya"nın
haqqı və nahaqqını qarşılaşdırır,
yalan, şirnikdirici və vədlər
verənlərin iç-üzünü
açır, ən axırda insani ümidsizliyə
düçar edənlərin- nakəslərin,
allahsızların, imansızların
çirkin əməllərini ifşa
edir.
Təskinli vədlər yordu
insanı,
Ümidə sığındı,
töküldü qanı
Min ildi deyirlər gələr
zamanı,
Dünyanın gül çağı,
O anı hanı?
Səs yetmir, ün yetmir, Allah
yanına,
Hərə dua deyir məttah
canına.
İnanma dinsizin din - imanına,
Allahsız nakəsin imanı
hanı?
Şair bu bezdirici həyatda
yorulub yarı yolda qalmır, ümidsizliyə
qapılmır, mürəkkəb və
çətin zamanda ömrü mənalı
keçirməyi, vəzifəli şəxslərin
qarşısında əyilməməyi
təlqin edir. Şairin ümidi qırılan,
əlləri qoynunda qalan həyatı,
zamanın sərt çətinliklərinə
tap gətirir, baş əymir, yalanlar içində
çaşıb qalmır:
De, nədən üstünə
düşübdür kölgə,
Kölgədə yaşamaq
ölümdür türkə
Nə verib insana, axı, bu "bəlkə"
Yaşıl budağında
yanan həyatın.
Şairi bu günkü həyatın
möcüzələri, qəribəlikləri
düşündürür. Dünyanın
əşrəfi sayılan insan da həyatın
özü tək bir möcüzədir.
Zaman axarında insanları sınağa
çəkir, çörək itirənlər,
əhdə xilaf çıxanlar min cür
dona, min qiyafəyə girir. Nə yaxşı
ki, bu ulu dunyada pislərlə yanaşı,
yaxşılar da var.
İbrahim Göyçaylını
son illər xalqımızın başına
açılan müsibətlər daha
çox ağrıdır. Xəyanət
yolu ilə alınmış, işğal
olunmuş torpaqlarımız, soydaşlarımızın
doğma el-obalarından didərgin taleyi
onun şe'rlərində dəhşətli
qəm yükünə çevrilir.
Torpağı satırlar,
Arı satırlar,
Kişilik bir qara qəpiyə
dönür.
Vicdan sümük tək itə
atılır,
Dağlar xəcalətdən
təpəyə dönür.
Xəyanət hər yerə
açıb dayaq,
Bunu alnımıza yazıbmı
Allah.
İctimai, siyasi, mə'nəvi,
əxlaqi dərdlərimiz, bu yurddan o yurda
köçən qaçqın əzabları,
torpağı düşmənlərə
satanların çirkin əməlləri
bir də, bir də son dövrlərin hadisələri...
şairin saçlarına dağların
qarını ələyib, onu ozana döndərib...
Hər kəsin öz yaşamaq,
mübarizə etmək haqqı var. Bütün
zamanlar ərzində sadə insanların
haqqı, hüququ daha çox tapdalanıb.
Son dövrdə isə insan haqları dözülməz
dərəcədə tapdalanıb.
Onun el-obası əlindən alınıb,
çadırlarda, vaqonlarda yaşamağa
məcbur edilib. Mübarizə etmək
əzmi qəsdən kütləşdirilib.
Keçəl həmzələrin oynatdığı
bu "dəyişmiş zaman" da "gürzələr
təzədən oynanıb". İbrahim
Göyçaylının "Heç kəsin
haqqını tapdalamadan" şe'rində
bu ideyalara üstünlük verilir, dövrün
qalmaqallı, ağır çağında
bu haqq dünyadan haqlarımızı almağımızı,
tərəddüd etmədən kişi
kimi çalışmaq, fəaliyyət
göstərmək tövsiyyə olunur.
Heç kəsin haqqını
tapdalamadan
Alaq haqqımızı bu haqq
dünyadan
İbrahim Göyçaylı
poeziyası müasirlərinə əsil
vətəndaş kimi ulu torpaqlarımıza
bağlı olmağı, onu sevməyi,
düşməndən azad etməyi,
bu elin - obanın dərdini - sərini çəkməyi
arzulayır.
Sevgi olmayanda torpağa, daşa,
Sevgi olmayanda yara, yoldaşa,
İnsan yazıqlaşır,
gün yazıqlaşır
İbrahim Göyçaylı
poeziyasında dəyişən dünyanın
rəngləri, onun həyatla, insanın
dünyagörüşü ilə bağlılığı
anaforik şəkildə mənalandırılır:
Dəyişir zamanın hər
ötən anı,
Dəyişir dünyanın
gün-güzəranı,
Dəyişir insanın xasiyyəti
də,
Dəyişir insanın məhəbbəti
də
Əgər olmasaydı ,bu
dəyişmələr,
Olmazdı bu həyat, olmsazdı
insan.
Şairin poeziyasında yaşayıb-yaratdığı
onilliklərin ictimai-siyasi atmosferinin ab-havası
duyulur. Bu fərdi-subyektiv reallıqda ətraf
aləmin ictimai-obyektiv əks-sədası
canlanır. Bu yaradıcılığın
bədii dəyər qazanması obyektiv
amillərlə əlaqədardır,
zehinlərə, hisslərə yol tapması
isə şairin nisbətən, daha çox
fərdi-üslubi sənətkarlığı
ilə bağlıdır.
Şairin toxunduğu mövzularla
bağlı e'tirafları da çox səmimidir.
Seçdiyi mövzular həyatiliyi ilə
seçilir. Müasirlərimizin dərdləri,
kədərləri, düçar olduqları
çətinliklər və qayğılar
onu hər an düşündürür.
Ağrı- acıları göstərmək,
insanların dərdinə şərik
çıxmaq onun və şe'rinin əsas
qayəsinə çevrilir və düşünürsən
ki, poeziyanın çəkdiyi yükü,
dərdi heç kəs çəkmək
iqtidarına malik deyil.
Lakin şe'r də əvvəlki
şe'r deyil. Onun tə'sir gücü deyəsən,
öləziyib. Pullu və zəngin adamlar,
yalanlar içində şe'r heç nədir.
Bu günün şe'r xiridarı-şair
yaltaqlar, alçaqlar, rüşvətxorlar
dünyasında kölgədə qalıb.
Şe'r işləməyir
daha dərinə,
Siyasi yalanlı günlərə
yazıq,
Yazıq bu günlərin şairlərinə
Yazıq... yazdıqları
şe'rə yazıq
Bu mə'nada İbrahim Göyçaylının
şe'rləri ləyaqətini qətiyyət
itirmir. Zəngin həyat müşaidələrini
insana, həyata münasibətini həmin
şe'rlərin dili ilə xalqa çatdırır,
qoy, harınlamışlar şe'r oxumasın,
onsuz da bunların mənəviyyatı
dayaz, düşüncəsi məhduddur.
Lakin Azərbaycan poeziyası, o cümlədən,
haqqında bəhs etdiyimiz İbrahim Göyçaylı
lirikası heç vaxt öz dəyərini
itirmir, mənəviyyatı zəngin
olan insanların haqq yolunda bunların imdadına
çatır:
İtirmə adını,
ləyaqətini,
Ulu şöhrətini itirmə
şe'rim,
İtirmə odunu, dəyanətini
Ulu qüdrətini itirmə,
şe'rim.
Bəli, şairin şerləri
öz ulu dəyərini hər an qoruyur,
bugünün igtimai-siyasi ruhunu həssas bir
sim kimi mövcud ictimai şəraitə
uyğun kökləyir, ətraf aləmdəki
hər bir dəyişikliklərdən
ehtizaza gəlir.
İbrahim Göyçaylı
şe'rlərində təzə söz,
təzə fikir deməyə can atır.
Onun poetik dili kövrək və həzin
duyğular yaradır. Şair təbi
hadisələrin mahiyyətinə uyğun
ən zərif, ən incə ifadələri
seçir. Şair təzə söz və
ifadələrə ən ümdəsi,
bir poetik ehtiyac kimi baxır. Onun təzə
ifadələr aclığı oxucusunun
zövqünə böyük hörmət
və qayğısının təzahürüdür,
əsil, dönməz yaradıcılıq
işidir, Azərbaycan ədəbi dilinə
hörmət və qayğıdır...
Yeni söz və ifadələrə
hörmətli oxucuların diqqətini
cəlb eləyirəm: Ay həyatım,
A yaşdaşım, ...sədaqətli
ömürdaşım, Ümid yolum bir upuzun
gecə idi, Yolağı, yolları gözümdən
keçir, Qayğılı, qayğısız
ürəkdaşlarım, Səpilər
sözlərə payız sözlərim
və s
Şairin sevgi şe'rləri
"Apar ürəyində məni sabaha"
başlığı altında toplanmış
poetik nümunələrdə gerçəkləşmişdir.
Bu nümunələrdə əli uzalı,
gözü yolda qalan aşiq və məşuqənin
həsrəti, sevgiləri, istəkləri,
yolunda çəkdiyi əzab əziyyətlər,
xoş anlar, alın yazısı, insan
taleyi kimi mühüm məsələlər
öz poetik əksini tapır:
Əliboş yollarda qalıb
gözlərim,
hanı qaranquşlu, həsrətli
günüm?
Səpilər yollara payız
sözlərim,
Sənin ayağına döşənmək
üçün
Şairin sonuncu kitablarından
birinə - "Ümiddən uzun gecə"
kitabına olduqca əhatəli və
məzmunlu ön söz yazan, şairin ədəbi-estetik
yaradıcılıq yolunun mahiyyətini
bacarıqla açan tənqidçi - ədəbiyyatşunas,
filologiya elmləri namizədi Qurban Bayramov
şairin məhəbbət lirikasından
söhbət açarkən göstərir
ki, məhəbbət, sevgi insanın
özünüdərk yolunda ən dəyərli
məqamlardan biridir. Biz isə bu fikrə
onu da əlavə edirik ki, müdriklik yaşına
- 65 illik şair ömrünə çatan
İbrahim Göyçaylı poeziyası
bütünlükdə müasirlərimizin
milli özünüdərki prosesində
və milli şüurunun inkişafında
əlverişli rol oynayacaq, eyni zamanda oxucuların
bədii-estetik zövqünü zənginləşdirəcək.
Bu çətin, şərəfli yolda
hörmətli sənətkarımıza
uzun ömür və yaradıcılıq
uğurları arzulayırıq!...
İSMAYIL KAZIMOV.