.
Ana sehife cahidbdu@yahoo.com    
Axisqa (Mesxet) turklerinin dili
ƏLAVƏLƏR

Xalq deyimləri - Atalar sözləri

A ğ z a n sığari luxmayi al.

Ax xasta, xasta

Çorbay qoymiyer tasda.

Anasi nəsilisə danasi də elə olur

Türk sögduxca qızar, durduxca bezər.

D ü n y a y umudinən yemişlər.

Ağla dərdin y i t s i n.

Yaxşı niyyat, yarım dəvlətdür.

Köşə daşi köşədən düşməz.

Köti hava düzəlür, köti insan düzəlməz.

Avlu çürür, borc çürümez

Avi meşədən küsmiş, meşənin xəbəri yox!

Aşi yox, oroc tutar.

Aşaği tüfürürsən- saxal,

Yoxari tüfürürsən - b u y u x.

Axirətdə q o m ş i haxi sorulur.

Bir taş ilə iki kuş vurulmaz.

Bizə də bir gün t o ğ a r.

Vaxtsız ötən x o r o z i n başıni kəsərlər.

Qapiyə gələni q a t a x l a m a z l a r.

K o y a çoban- tarlaya s a p a n.

D o v u z u n bitin ə l ə n alma ki, b a ş a n çıxar.

İki k ö v ü l bir olsa, samanlux da saraydur.

İ ş t i y a n ı n bir yüzi qara, vermiyanın iki yüzi.

Yazda ç a l a n, qışda oynar.

Yağ taşanda kəpçənin bahasi olmaz.

Yoxsulun b a y l a na qardaşi, eşşək atın na yoldaşi.

Keçən günlerin h a r m a n ı n i sovurma.

K e s ə r kendi sapıni yonmaz.

Gəlin inək s a ğ a m a z, h a v l i əgridür diyar.

Soylu soyuni y ü t ü r m ə z; soyuni y ü t ü r ə n soysuzdur.

Söz var, aş b ü t ü r ü r, söz var, baş y ü t ü r ü r.

H a x i l l i bilduğini söyləməz, dəli söyləduğini bilməz.

Çalınci hər k e ş i çalınci z a n a r.

Çobansız t a v a r i b ö r i yiyar.

----------------------

Asif Hacılı. Qəribəm bu vətəndə. Axısqa türklərinin etnik mədəniyyəti. Bakı, Gənclik, 1992.


Manilər

Yeşilli çit səndədür

Bir uçi də bəndədür

cənnətdən huri çıxsa,

Gənə meylim səndədür

Bu tağlar neçə tağlar

Baş-başa vurur ağlar

Yari səndə buldisəm

Yyz bin yaş yaşa tağlar

Al xiyar, yeşil xiyar,

Boyun boyuma uyar

Uzaxdasın, yaxın gel

El haxlidür, tez tuyar

Almay atdım əzildi,

Əsgər yola düzildi

Bir kardeşim var idi

Əsgərbaşi yazildi.

Ağ koy mələr gəlür,

Tağlari dələr gəlür

Bənim səvdəli yarım

Geəy bələr gəlür

Ağlarım ağlar kimi,

Dərdim var tağlar kimi,

Bən güzün xəzəl oldum

Saralmiş bağlar kimi

Almay ata-ata,

Çarşidə sata-sata,

Belim-burqum kırıldi

Yalağuz yata-yata

Bu dərənin yavşani,

Yügrək olur tavşani

Gözəl ona diyarım

Çalınmasın kirşani

Qarşidə quzi gördüm,

Tuyi qırmızi gördüm

Yıxılacax sarayda

Səvduğum qızi gördüm

Puvr, zarxoş axarsın,

Mor mənəmşə qoxarsın

Bəxtülli puvar sənə,

Yar yüzinə baxarsın

Su gəlür harx uzuni,

Qəzəl örtər yüzüni

Əgil, Kavkaz tağlari.

Görem yarın yüzüni

Əski sözlər

Tiğ yarası eylanur, dil yarası eylanmaz.

Xarmana qiran posrux dirqənə tayanur.

Sənə taş atana, ətmək at.

Yağ taşanda kəpçənin bahasi olmaz.

Kesər kendi sapıni yonmaz.

Oxlavsız tutmac olmaz.

Hər keşə kendi Vətəni əzizdür.

Dəvətsiz qələn mindərsiz oturar

Zorun var isə, zurnacibaşi ol.

Bulmacalar

Sabağinən qaxdım ki, tarlada başi bayaz-bayaz adamlar oturiyer.

Qapiya çıxdım əlül-məlül

Yaxına getdim kitli dəmür

Vur b a ş a n otur gəmür.

Bes öküzüm var

Tördi yatiyer,biri otliyer.

Kimde var?

Ey felek senin elinden bu sitare kimde var?

Meni kimi sine-dağlı, bahtı-kara kimde var?

İki cihan-Serveri bir Mustafanın aşkına

Bulam, dolanam başına, derde çare kimde var?

Her kişinin bir derdi var, benimkinden beş-beter

Bir canan su ısıdarken,birisi tas-tas töker

Birisi ağlar, sızlar; birisi yanar, t ü t e r

Tabib gelmez, melhem almaz;böyle yara kimde var?

Hasta Hasan d e r, bu sözüm: konuşma namerdinen

Çok çalış ki dost olasın,bir eli comardınanq

Neçe aşık yandı nara, illah Kerem, derdinen

Böyle ataş, böyle yanğun, böyle çıra kimde var? (Ahılkelekli Hasta Hasan)

Hey kardaşlar yanak, yanak ağlıyak

Ölkemiz sultanı elden gidiyer.

Al, yeşil töküp; kara-bağlıyak

Al-Osmanın şanı elden gidiyer.

Ahıskaydı burda ellerin hası

Yakıldı ateşe şenligi,nası

Kurtuluncaya dek çekerek yası

Yesir olmuş,canı elden gidiyer.

Kalıf Moskova baş.ölke verilir

Kesilir sinorlar, korqan kurulur

Yedi yerden VAKIR beli kırılır

Ehli-islam vatanı elden gidiyer

---------------

Qeyd: korqan: Çukura odun- kömürü gömerek yapılan belirtmeye yarayan tümsek.


Kırmızı

Yığıluban seyrangaha çıksalar

Ya yeşil diyerler, ya da kırmızı.

Yeşili benzettim nazlı sonama

Ne hoş olur qiyse, sade kırmızı

Oğru olan gitmez yolu, düzbedüz

Namerd olan sözü demez düzbedüz

Oturaydım canan ile dizbediz

İçeydim aşkına bade kırmızı

Sefil Gülalının yoktur mecalı.

Başında tam degil aklı, kemalı

Bir gözel isterem esmer simalı

Ne beyaz, ne sarı, ne de kırmızı (Gülalı Hoca)

Babam diyardi ki… (mənsur şer)

Bürəm-bürəm qar yağardi. Toprağa candur, insana qandur diyardi. Oyniyerdux, gülərdux.Dağ aşşaği xizəklərdə enardux. Xəbər- ətər yox idi, na qəmdən, na qüssədən. Çiplax, yalınayax qaçardux. Gendimiz gendimizə yol açardux. Üşümax na idi bilmazdux.

Çünki toprağıiız kendimizin toprağidi.Pambux kimi bayaz qari bizim üçün yorğan idi. Sicağ idi Vətən topraği. Tükənməzdi gəlib- gedan qonaği.

Eh…oğul! Üşütdilar, üşümiyan qəlbimizi.Bağladilar hər tərəfdən açılmiyan, qırılmiyan, zencirlarqnan yolumuzi, izimizi. Məcbur oldux geca- gündüz xısın-xısın söyləməyə. can qaldımi daha bizdə ağlamaya, sızlamaya. Yaşamaya umut yeri qalmamişdi. Allah tala hər bir türkə bir Əzrəyil yollamişdi…

Ölən öldi, qalan qaldi.Vətəndən düşdux ayri, yürəgimiz daraldi. Bu böyüklük məmləkətdə varlux ikən yoxa döndux Hər addımda bir mum kimi yanıb söndux.

----------------

Güləhməd Şahin. "Vətən eşqi"qəzeti, 3 mart 1992- ci il.

Birəz gerçek, birəz yərənnük

B a x ş a cür ola bilməz. Netay o ana-babanın canına ki,bir məclisdə oturanda onun əvlətləri haqqında xoş sözləri ana- babanın özi yox, məclisdəki baxşaları söyliyer. Əgər əvlədin tərbiyəsi, davranışi, hərəkətləri, işguzərluği, hörməti, savadi, dini və dünya görüşü bu kimi müsbət hallapri, keyfiyyətləri səni razi salmiyersə "qız bibisinə, oğlan dayısına dönmiş" deməynən iş düzəlmiyer. Tərbiyəsizlux ağır dərddür, böyük beladur. Kənərdən biri gəlib o biri duranın qulağına diyanda ki, kişinin peşinə, ən nahayət insanın peşinə gedərlər.Daha beləsinin yox, ola. Ağnaşılan ki, bir alacadouzi əskükdür. Bunun burada belə söyləməsinə baxma, əvinə bir kərə "Vətən" cəmiyəti üçün paraya getsən, başan keçənləri görürsün. Bu sort adamların köküni araşdurmax lazımdur.Çünki bizim millətə köçməkcilux yazılmışdur. Toprax, vətən bilməzux.

--------------------------

İ. Səfil. "Vətən eşqi" qəzeti, avqust 1992- ci il.

Toy

can qardaşım, sənə salam söyliyes,

Toy-bayramdur günü, ayi şennigin

Gövül iştar, düşem dövran eyliyem,

Qoy çox olsun belə toyi şennigin.

cigər-cügüm səvincindən tel olur,

Hər adamın əl tutani, el olur.

Nişan, urba, dügün puli sel olur,

Bin bərəkətlidür payi şennigin.

Zurnalar çalunur, davul dögülür,

Yan-yana gezan, tənə alur,sögülür.

Qızlar saraflanur, oğlan ögülür,

Hər cürə çalınur meyi, şennigin.

Nənə, Dədə böyüklərdür ən başda,

Adam, qarı, oğlan fərqi var yaşda.

Gəlinlər fərəhli, qızlar tələşdə

Çocuğinan artar sayı, şennigin.

Bura toydur, etmə ayıp,ar,oyna,

Çıx meydana, sən də eşin çar,oyna.

İştiyersin halaya gəl,- bar, oyna

Toyda toğar güni, ayi şennigin.

Toyda təzə, gözəl urba geyilür,

"Bir ypstuxda qocalsınlar" deyilür.

Çorba, pilav, qavurmalar yeyilür,

Bu yeməkdür- eyi, zayi, şennigin

Hər keş burda eş- əhpəbli oturur

İxtiyarlar söylər, misal gətürür.

Yürək yansa çayci çayi yetürür,

Şərbətmidür acap çayi, şennigin.

Xoş sözinan məclis coşar şennanur

"Güləş"- deyi gənlux tərlər, tənnənür.

cəyil- cümri bir boy artar ennənür,

Qoy ucalsın,cinsi, soyi, şennigin.

O, dildur ki, tatlilarin tatlisi,

O, Vətəndür- var dövlətin happısı

Yolda qalmaz yolçiların atlısi,

Şennik bulsun- yoxdur nayi şennigin.

cabir sözi çeşmə kimi qaynadur,

Ağniyana öz qomşusi aynadur.

Dənizlər qurudur, tağlar oynadur,

Bir olsa qüvvəti, hayi şennigin (cabir Xalidov)

Qalmadi

Bu dünyaya qərib gəldux, gedarux

Söyləməyə dastanımız qalmadi.

Qürbət eldə çadırlarda yatarux

Əkməyə heç bostanımız qalmadi.

Qurulmişdur fani dünya yalandan

Söylə baxem dünyadan kəm alandan

Qocalanlar bir -bir köçdi dünyadan

Na anamız,na babamız qalmadi.

Çərxi- fələk etduğuni ediyer

Türbəmizi nerdə gəldi qaziyer

Gələn-gedan sayımızi sayiyer

Bilinmiyer, heç sayvmız qalmadi.

Bu dünyanın acluğini gördux biz

Ətmək nadur, boş otuni yedux biz

Tatlidan çox, acısini gördux biz

Ağlamağa heç halımız qalmadi (Güləhməd Şahin)

Bir şəkil çekem (Usta İsmixan dadaya)

Bir yurtda yüz mindür kövlərin sayı,

Burdan ayax açar bizim Kür çayı.

Yayulur nənnisi, hayi-harayi

Bir qaya bir çaya baş əgmişdür, baş.

Bir əglət maşini, əglət, a qardaş

Bir şəkil çekem.

Nahax duymamişux bu hüsni, nahax

Meşəsinə seyr et, yaylasına çıx.

Sən həyat aşqına, hekmata bir bax

Bir cami gögərtmiş k ö s k ü n d ə bir taş,

Bir əglət maşini, əglət, a qardaş

Bir şəkil çekem (Gabir Xalidov)

Nəsihət

Sağlam qalem deyi sən yüskək tağ ol

İşi səv, insan ol, sən yüzi ağ ol.

Savuxdan, acluxdan,yuxusuzluxdan

Bu üç şeydən qorun, çalış uzağ ol (cabir Xalidov)

Nalə-fəğan

Tutlar da bişdi, yiyamadım bən

Təzə urbayi geyamadım bən.

Yillər uzuni səvmişəm səni

Yürək sözümi diyamadım bən (cabir Xalidov).

Türk qızlari

Gizlin- gizlin baxan bizim pərilər,

Biz yoldan keçəndə baxışiyersiz

Kortluğa mənəmşə nəsil yaxuşur

Sizdə kövümüzə yaxışiyersiz.

Məndilizdən gəlür çiçək qoxusi

Gözlərdür hər zaman gökçək uğrusi

Yərənnük deyilsə sırrın doğrusi

Ğəfil bir- birizə çalxışiyersiz

cabirim, bən sizdə görmiyem eyip

Şad edem sizləri var olun deyip

Axşamlar yeşili, alqırmızi geyip

P u v a r l a r başına axışiyersiz (cabir Xalidov)

Yürəgində

Bundan sora kobliyan çay,

Çağlar bənim yürəgimdə

Derselin üstündəki ay

Ağlar bənim yürəgimdə.

K ö s k i gül qaşi qaradur,

Kendini bənə aradur,

D a ğ l u x h a v a s i yaradur

Dağlar bənim yürəgimdə (cabir Xalidov).



П Р О Г Р А М М А

Всесоюзного общества "ВАТАН"

месхетинских турок

Я З Ы К

7.1. Общество "Ватан" всегда стояло и стоит на позиции равенства прав всех народов на свое языковое прошлое принципах наибольшего благоприятствования каждому из языков народов ССРИ.

7.2. Восстанавливая алфавит на основе латыни, развивает на родном языке литературу, фольклор, топонимы и народное творчество.

7.3. Общество "Ватан" поддерживает принципы высокой культуры двуязычия и многоязычия, равенства прав на языковое будущее независимо от количества говорящих на том или ином языке.

7.4. Общество "Ватан" должен добиться равенства прав на беспрепятственное развитие родного языка, письменности и её применение, общественной культурной жизни, право обучения на родном языке и воспитание детей на родном языке в дошкольных учреждениях.

7.5. Общество "Ватан" добивается право на полноязычие, т.е. на полноценное владение языком и его использование как средство не только бытовой общения, но и творческого развития культуры, без чего человек обречен на "полуязычие" и "полукультуру".

7.6. Общество "Ватан" считает русский язык как средство межнационального общения и имеет право на свободу общественных обединений по языковым интересам.

Geri

Print (cap)

 
Copyright 2003 WebStar
webmaster:CahidKazımov
Ismayil Kazimov
Используются технологии uCoz